Jaarverslag 2021: Basisonderwijs - niet-begeleid aanbod

Onze niet-begeleide materialen, waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen, waren in 2020 een uitermate belangrijk onderdeel van ons aanbod voor het basisonderwijs, aangezien onze begeleide activiteiten grotendeels geannuleerd moesten worden.

Uitleendienst

Er zitten 13 verschillende speel-, doe- en ontdekkoffers in het aanbod. Van elke koffer heeft Studio Globo in je buurt een aantal exemplaren. In 2021 waren de koffers samen gedurende 230 (ipv de voorziene 249) weken uitgeleend.

Het uitleenpercentage was in 2021 beter dan in 2020. Er waren minder annulaties omdat de scholen niet volledig dicht waren (op enkele uitbreidingsweken van vakanties na).

Lesmagazines

WaW is het digitale lesmagazine van Studio Globo. Bestaande thema’s wereldoriëntatie bekijken we met een Studio Globo-bril: mondiaal, intercultureel, genuanceerd. WaW verschijnt 8 keer per jaar, telkens rond een ander thema. Verder zijn er ook inhoudelijke tips beschikbaar waar leerkrachten zelf mee aan de slag kunnen. Het partnerschap tussen Studio Globo en 11.11.11 zorgt ervoor dat de Wereldkalender van 11.11.11 in de kijker wordt gezet in ons magazine, met telkens een filmpje en een kant-en-klare activiteit erbij. We focussen op digitaal, kwalitatief beeld-, film- en lesmateriaal waar leerkrachten op kunnen bouwen.

In 2021 registreerden we 401 abonnees.

SamSam is een Nederlands tijdschrift. Studio Globo is partner voor verspreiding in Vlaanderen. In 2021 verdeelden we 224 exemplaren naar 62 adressen. Je kan het eveneens op onze site bestellen.

Fotosets

Elk jaar maken we samen met Broederlijk Delen voor het kleuter en eerste graad basisonderwijs een fotoset die inspeelt op de campagne van Broederlijk Delen. Na de campagne blijft dit enkele jaren in het aanbod van Studio Globo.

In 2021 werd geen nieuwe fotoset aangeboden, maar boden we de Deel je mee met Finn en Jeanne? opnieuw aan. Door de impact van corona liep de campagne 2020 digitaal en bleek dat veel leerkrachten nog niet met de fotoset aan de slag waren gegaan. Voor leerkrachten die er wel voor de 2de keer mee werkten, voorzagen we een bundel met extra lessuggesties.
Via een verhaal bij kleurrijke foto’s volgen we de zesjarige Finn in Vlaanderen en de Congolese Jeanne, die ontdekken dat delen niet altijd even makkelijk is, maar ook: samen delen, maakt sterker!

Deze fotoset bevat 10 grote A3-kamishibaiprenten met handleiding met tal van verwerkingsopdrachten.

Omdat dit geen nieuwe fotoset was, maar dezelfde als in 2020 (toen: 926 verkochte ex.) werden er dit jaar minder verkocht: 463 verkochte ex.+ 152 extra lessuggesties in 2021. Uit de cijfers van Broederlijk Delen blijkt dat 114 basisscholen (tov 2020: 421) dit gekocht hebben en aan de slag gingen met de fotoset.

Voor de campagne 2022 werd in het najaar 2021 wel een nieuwe fotoset ontwikkeld: Salomé in Colombia.

Andere samenwerkingen

Studio Globo werkt elk jaar mee aan de brochure die Spoor ZES, dienst van Chirojeugd-Vlaanderen, ontwikkelt voor het basisonderwijs in het kader van de campagnes van Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

Voorjaar ‘21 verscheen Delen is broodnodig!, een vakoverschrijdend project dat het campagnethema Delen doet goed. Ook met het Zuiden. op een speelse en belevende manier in de klas brengt. Het bevat aanknopingspunten met de lessen godsdienst, wereldoriëntatie, taal en muzische vorming. Het lesmateriaal bestaat uit een handleiding voor de leerkracht (met een spannend verhaal, kant-en-klare werkvormen, stilvalmomentjes, leuke tips en weetjes), een werkboekje voor de leerlingen en het themalied.

In het najaar verscheen de lesmap Samen over de drempel! bij de campagne van Welzijnszorg – Samen tegen armoede. Het bevat een handleiding voor de leerkracht, een spannend verhaal, kant-en-klare lessen met gespreksvormen, actieve momentjes en leuke weetjes. De werkboekjes, het themalied, de vertelplaten en andere extra’s werden als downloads aangeboden op de website van Welzijnszorg.

Andere publicaties die we verspreiden:

Bekijk ook de cijfers van ons begeleid aanbod in 2021

Afbeelding van basisonderwijs niet-begeleid aanbod van jaarverslag Studio Globo