Jaarverslag 2019: Basisonderwijs - begeleid aanbod

Het begeleid aanbod van Studio Globo bestaat uit inleefateliers, buurtwandelingen en workshops. Daarbij staan onze educatieve medewerkers paraat om een klas te begeleiden.

In totaal bereikten we in het basisonderwijs 143.504 leerlingen, waarmee we met verve het vooropgesteld aantal van 120.000 behalen. Het valt op dat onze begeleide activiteiten jaar na jaar hun populariteit behouden, en daar zijn we uiteraard heel blij mee.

De impact van de corona-epidemie op onze begeleide activiteiten zal zich volgend jaar wellicht wel tonen, maar deze cijfers gaan over het jaar 2019.

Meer in detail:

In de inleefateliers mochten we in 2019 maar liefst 14.787 kinderen ontvangen, verspreid over onze 9 verschillende inleefateliers. De sterkste stijgers waren het inleefatelier Achter de Muur (Roeselare), dat terug volop draaide na de decorvernieuwing in 2018, en Expeditie WareWare, dat eind 2018 gelanceerd werd en in 2019 voor het eerst een volledig jaar kon draaien.

Wat is een inleefatelier?

Voor de buurtwandelingen mocht Studio Globo in 2019 maar liefst 3.585 kinderen verwelkomen in 'onze' buurten. Tegenover 2018 gaat het om 16 extra sessies. Die stijging verklaren we door het succes van onze buurtwandeling door Kuregem (Brussel) en de vernieuwde buurtwandeling door Roeselare.

Meer over de buurtwandelingen in 2019

• De workshops van Anne Frank en Malala trokken 1.651 leerlingen aan. Zo hebben ze een mooie plek veroverd in het aanbod.

• Het Ding en ik is een workshop die we uitwerkten voor scholen in de rand van Brussel, in samenwerking met culturele centra. De workshop speelt in op de gelijknamige toneelvoorstelling. We bereikten er ook 1.635 leerlingen mee.

• Sporen van Kolonisatie is aan een flinke opmars bezig. Bij het lesmateriaal dat we digitaal aanbieden, werkten we intussen ook een begeleide workshop uit die we in 2019 al voor 271 leerlingen uitprobeerden.

• De Post Dak Klas is een vervolgworkshop voor kinderen die aan het inleefatelier Wonen op het Dak deelnamen. Goed voor 111 leerlingen.

• Tot slot gaven we nog een aantal eenmalige workshops, goed voor 306 leerlingen in totaal.

De begeleide workshops en projecten zijn een belangrijk onderdeel van onze werking, maar lees ook over onze niet-begeleide materialen in 2019

Jaarverslag 2019 infografiek 03 begeleid aanbod bao basisonderwijs