Werk aan de wereld in je klas
Tijdens deze workshop ontdekken de studenten hoe ze met jonge kinderen aan de slag kunnen gaan met de brede diversiteit in de klas, in de eigen samenleving en wereldwijd.
Via verschillende werkvormen staan de studenten stil bij hun eigen beeldvorming. Ze verwerven inzicht in hoe zij het proces van beeldvorming bij hun leerlingen kunnen sturen met behulp van didactische materialen. We laten hen ook het inleefatelier zelf ervaren.
Marie-Hélène, Amina, Hakim, Kaçper en Thomas vormen samen de verhalenbende! Samen beleefden ze al heel wat spannende avonturen in Roeselare. Ze schreven hier al honderden boeken over! Nu hadden ze het idee om een verhaal te schrijven over hun leven in Roeselare, maar ook als dikke vrienden van elkaar. “Het grote vriendenboek”. Maar…tijdens het schrijven vindt het noodlot plaats.
Laat je studenten op ontdekking gaan in enkele bruisende en superdiverse wijken tijdens Diversiteitslabo BXL. In kleine groepen zoeken ze zelf hun weg in de wijken Marollen, Matongé en Kuregem. Ze krijgen uitdagende opdrachten en komen in contact met bevlogen medewerkers van wijkorganisaties die elke dag bezig zijn om het sociale weefsel in de wijken te versterken.
Tijdens deze vormingsdag onderzoeken studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas.
Als docent kies je uit een aantal modules om optimaal aan te sluiten bij de voorkennis van de studenten. Daarbij verkennen de studenten:
Tijdens deze vormingsdag ervaren studenten hoe zij als leerkracht positief kunnen omgaan met diversiteit in en buiten hun klas. Tijdens het eerste deel van de voormiddag staan we stil bij beeldvormingsmechanismen. Daarna maken de studenten actief kennis met de superdiverse realiteit van Brussel. Ze bezoeken in kleine groepjes een Brusselse wijk aan de hand van een wandelgids met fotozoektocht en opdrachten.
Diversiteit is een realiteit in elke klas. Achter de schoolpoort schuilt een waaier aan gelijkenissen en verschillen op het vlak van uiterlijk, levensstijl, talenten, interesses, familiale en etnische achtergrond, talenkennis...
‘Hier zie je de diversiteit in alle hoeken. En daarom moeten boeken een voorbeeld geven. De kinderen van vandaag zijn ook niet van gisteren. Ze willen verhalen die ze herkennen, die ze willen ontdekken. Die hen inspireren maar toch normaal zijn. Waar ze vooral deel van uitmaken. En het zijn wij die hen die verhalen moeten bieden.’ - Fikry El Azzouzi
Deze actuales zoomt in op de Black Lives Matter-beweging. Wat betekent de slogan ‘Black Lives Matter’ en waarom komen mensen hiervoor op straat? Het debat rond racisme en het koloniaal verleden is volop aan de gang. De samenleving is in transitie en dus op zoek naar manieren van kijken en aanpakken van racisme.