Jaarverslag 2020: Basisonderwijs - niet-begeleid aanbod

Onze niet-begeleide materialen, waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen, waren in 2020 een uitermate belangrijk onderdeel van ons aanbod voor het basisonderwijs, aangezien onze begeleide activiteiten grotendeels geannuleerd moesten worden.

Uitleendienst

Er zitten 13 verschillende speel-, doe- en ontdekkoffers in het aanbod. Van elke koffer heeft Studio Globo in je buurt een aantal exemplaren. In 2020 waren de koffers samen gedurende 122 (ipv de voorziene 211) weken uitgeleend.

Wist-je-dat...

maart de meest populaire uitleenmaand blijft, in 2020 gevolgd door april en mei (toen de scholen op thuisonderwijs overschakelden)? Ook december, in de tweede lockdown, was een populaire koffermaand.

Lesmagazines

WaW is ons digitaal lesmagazine voor leerkrachten lager onderwijs. WaW staat voor Werk aan de Wereld. De focus ligt op digitaal materiaal: filmpjes en goed beeldmateriaal ter beschikking stellen van leerkrachten.

De Wereldkalender van 11.11.11 heeft een belangrijke plek in het magazine, met telkens een filmpje bij de foto van de maand én een kant-en-klare activiteit voor de klas.

Sinds januari 2020 is er op onze website een apart, gebruiksvriendelijk platform. We zetten in op meer gebruiksgemak en aantrekkelijkheid. Leerkrachten, directies of gemeentes kunnen zonder tussenkomst van medewerkers een abonnement nemen via onze webshop.

Begin 2020 voerden we promotie voor WaW met een kleurrijke wereldkaartposter met twee verschillende perspectieven op onze wereld. Deze wereldkaart kwam ook in de lesactiviteiten actief aan bod. Tijdens de campagneperiode van 11.11.11 bood 11.11.11 aan 250 leerkrachten een jaarabonnement aan. Beide promo-acties waren een groot succes.

Momenteel telt WaW 491 abonnees, en dat aantal groeit gestaag.

Studio Globo verspreidt ook het kindermagazine SamSam. Het is een Nederlands tijdschrift voor klassen, waarvan wij de Belgische verdeler zijn. Daarvan verdeelden we in 2020 263 exemplaren, op 82 adressen. Je kan het eveneens op onze site bestellen.

Fotosets

We maken elk jaar een nieuwe fotoset voor jonge kinderen in het kader van de Broederlijk Delencampagne. In 2020 verspreidden we de fotoset Deel je mee met Finn en Jeanne. De fotoset bevat 10 A3-foto’s met een bundel verwerkingsactiviteiten en levensbeschouwelijke suggesties voor de kleuterklas en het 1ste leerjaar. In het verhaal volgen we de zesjarige Finn in Vlaanderen en de Congolese Jeanne van vijf. Via kleurrijke foto’s en een bijpassend verhaal ontdekken we wat deze kinderen delen met anderen. Delen is niet altijd makkelijk, zo blijkt. Toch wordt één ding absoluut duidelijk: samen delen, maakt sterker. Via herkenbare situaties en gevoelens die aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen, wordt een gevoel van verbondenheid gestimuleerd, waardoor er aan een houding van respect, begrip en openheid gewerkt wordt.

Deze fotoset werd in eerste instantie verkocht tijdens de BD-campagne (926 verkochte exemplaren in 2020). Uit de cijfers van Broederlijk Delen blijkt dat 421 basisscholen aan de slag gingen met de fotoset. In 2020 behoorden de bijlagen bij de nieuwste fotoset Deel je mee met Finn en Jeanne tot de meest gedownloade materialen op onze website: de korte versie van het verhaal, de leerplandoelen, de puzzels en talentenkaartjes waren daarbij elk goed voor 400 downloads (resp. 443, 412, 404 en 361 downloads). De meest bezochte pagina was ook die van de fotoset over Deel je mee met Finn en Jeanne: 4.039 keer bezocht.

Andere samenwerkingen

Los van de fotoset werken we jaarlijks mee aan de brochure die Spoor ZES (een dienst van Chirojeugd Vlaanderen) ontwikkelt voor het basisonderwijs in het kader van de campagnes van Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

In het voorjaar van 2020 verscheen Delen kan schelen! in het kader van de campagne van Broederlijk Delen. Het is een vakoverschrijdend project voor het lager onderwijs dat het campagnethema Delen doet goed. Ook met het Zuiden. op een speelse en belevende manier in de klas brengt. Het bevat aanknopingspunten met de lessen godsdienst, wereldoriëntatie, taal en muzische vorming. Het lesmateriaal bestaat uit een handleiding voor de leerkracht (met een spannend verhaal, kant-en-klare methodieken, stilvalmomentjes, leuke tips en weetjes), een werkboekje voor de leerlingen en het themalied.

In het najaar verscheen de lesmap Een (t)huis met een hart van de campagne van Welzijnszorg – Samen tegen armoede. Een (t)huis met een hart bevat een handleiding voor de leerkracht, met een spannend verhaal, kant-en-klare lessen met methodieken, gespreksvormen, actieve momentjes en leuke weetjes. De werkboekjes, het themalied, de vertelplaten en andere extra’s werden als downloads aangeboden op de website van Welzijnszorg.

Andere publicaties die we verspreiden:

Bekijk ook de cijfers van ons begeleid aanbod in 2020

jaarverslag 2020 bereik niet begeleid