Armoede is een onrecht. Wij kunnen er onze ogen niet voor sluiten. We kunnen het ook niet oplossen. Het is zo een complex gegeven dat het moeilijk bespreekbaar lijkt in de klas.
We willen jouw leerlingen naar mensen in armoede laten kijken door de bril van kansen. Kansen krijgen is heel belangrijk om erbij te horen en om uit die armoede te geraken. In de fictieve buurt Bloemendal worden kansen zichtbaar gemaakt door bloemen te zaaien. Iedereen kan die bloemen zaaien. Ook de leerlingen van jouw klas.
Zes kinderen uit ‘Bloemendal’ gaan samen met de leerlingen van jouw klas op onderzoek en maken de kansen in de buurt zichtbaar.
Met dit project...
... willen we armoede van achter de muur halen en op een respectvolle manier bespreekbaar maken in de klas. Dat doen we op 3 manieren:
- Kennis: Leerlingen ontdekken wat armoede betekent.
- Vaardigheden: Leerlingen krijgen tools om met een andere bril te kijken naar mensen die in armoede leven.
- Attitude: Leerlingen zijn zich ervan bewust dat ook zij acties kunnen ondernemen die ervoor zorgen dat mensen meer kansen krijgen.
Traject met 4 stappen
- Een vormingsdag voor de leerkracht: kennismaking met de visie, doelstellingen, lesmateriaal en het inleefatelier.
- Een intensieve voorbereiding in de klas aan de hand van deze lesmap.
- Het bezoek aan het inleefatelier in Hasselt of Roeselare (een halve lesdag): dit is het topmoment. De opgedane inzichten en inhouden in de voorbereiding komen hier tot leven via een sterke inleefervaring. De leerlingen worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar kansen.
- Tijdens de nawerking in de klas verwerken en bespreken de kinderen hun ervaringen.
Praktisch
- € 310 per groep, inclusief:
- vorming voor de leerkracht
- deelname aan inleefatelier (max. 28 leerlingen)
- handleiding leerkracht
- leerlingenboekjes
- huur mediapakket
- optioneel: € 40 verzendkosten
- Annulatiekosten worden aangerekend.
- Je kan mogelijks een tussenkomst genieten via de stad Hasselt.