CAPTCHA

Jaarverslag 2022: nieuwe leermiddelen

In 2022 realiseerden we opnieuw heel wat nieuwe leermiddelen:

  • 'Mera’s ontdekkoffer': We werkten verder aan Mera’s ontdekkoffer, een nieuwe koffer voor kleuters van de 1ste en 2de kleuterklas. De koffer werd aangeboden vanaf het voorjaar 2022. 
  • We finaliseerden ook de nieuwe koffer 'Vier!' voor de eerste en tweede graad basisonderwijs die focust op 4 ‘feesten wereldwijd’.
  • In 2021 werd intensief verder gewerkt aan een nieuwe versie van het lespakket 'De wereld in je klas: Guatemala'. De handleiding en het wereldreporterboek zijn gedrukt in 2021, in het voorjaar van 2022 stonden nog het opzetten van de projectwebsite en het samenstellen van de mediapakketten op het programma. De lancering in een aangepast en opgefrist decor gebeurde na de herfstvakantie van 2022.
  • We finaliseerden het nieuwe lespakket 'Over de strepen'. Hierin worden leerlingen uitgedaagd hun eigen strepen en die van hun klasgenoten eens met een andere bril te bekijken. Hoezo: strepen? Dé inspiratie voor dit project zijn zebra’s: net als mensen kuddedieren, maar gekenmerkt door een uniek strepenpatroon. 
    Voor dit volledig nieuwe programma 'Over de strepen', hadden we ook twee volledig nieuwe decors nodig. Zowel in Antwerpen als in Brussel werd alles op alles gezet om het nieuwe decor begin 2022 speelklaar te krijgen, maar ook hier gooide corona weer roet in het eten, want de afwezigheid van werkkrachten zorgde ervoor dat de opbouw op beide werkplekken vertraging opliep. In maart was het atelier van Antwerpen speelklaar, in april konden we ook in Brussel van start gaan.
  • In samenwerking met 11.11.11 en Broederlijk Delen ontwikkelden we een digitale lessenreeks 'SOLvID' over internationale solidariteit.
  • Voor het secundair onderwijs vernieuwden we 2 begeleide workshops grondig nl. 'Be The Change' en 'Strijdwaardig'. We hernieuwden ook 'Brussel Beleven'.
  • 'Iedereen gelijk in de wijk?': In Hasselt werd in samenwerking met Welzijnszorg een nieuwe activiteit ontwikkeld in het atelier 'Achter de Muur'. Voor de ontwikkeling van dit atelier werd beroep gedaan op ervaringsdeskundigen uit de buurt. De sessie 'Iedereen gelijk in de wijk?' laat deelnemers in de schoenen staan van buurtbewoners uit Runkst, waar het inleefatelier gevestigd is. Dit rollenspel voor volwassenen gaat aan de slag met eigen vooroordelen over armoede in een veilige setting en koppelt dit aan het echte leven.
  • 'Mumbai Mystery' voor volwassenen: In maart 2022 werd 'Mumbai Mystery' gelanceerd. Dit is een Mystery Game voor groepen volwassenen van 12 tot 24 deelnemers in het decor van het India-atelier, met een link naar de SDG’s. 
  • Koffer met mobiele escape game Mission SDG: Sinds oktober 2021 werd gewerkt aan de Mission SDG, een mobiele escape game voor kinderen en jongeren die als koffer wordt verhuurd. De missie kan aangegaan worden door alle groepen van 12 t.e.m. 28 deelnemers met een leeftijd van 10 tot 14 jaar.

 

Terug naar het overzicht

Afbeelding met link
Nieuwe leermiddelen voor het jaarverslag 2022 van Studio Globo