Jaarverslag 2022: bereik secundair onderwijs

Foto van leerlingen secundair tijdens een workshop van Studio Globo
Foto van 2 leerlingen tijdens een workshop van Studio Globo secundair.
Foto van leerlingen van het secundair tijdens een workshop van Studio Globo

In 2021 bereiken we over al onze werkvormen heen 68.089 scholieren van het secundair onderwijs. Dat is meer dan in 2021. Ons bereik via begeleide workshops en trajecten steeg enorm na de forse daling die corona voor de werking met secundaire scholen betekende. Ons bereik via digitale lesmaterialen waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen, daalde terug naar het niveau van voor de coronacrisis.

Workshops

In 2022 werden 5 workshops aangeboden: Aan Tafel!, FoodWise Action, Jong geLuid, Strijdwaardig (nieuw vanaf februari) en Heavy Metal.

Gezien de grote herwerkingsoperatie de voorbije 2 jaar zijn alle workshops behalve Aan Tafel! in principe nieuw en dus up-to-date. Voor Aan Tafel! dringt zich wel een vernieuwing op.

De boekingen voor het voorjaar kwamen traag op gang. Het leek alsof bij veel leerkrachten en scholen bepaalde gewoontes niet terug op de rails raakten en we merkten ook een gebrek aan energie bij de doelgroep om nieuwe initiatieven te nemen. De boekingen kwamen dan toch binnen en de laatste 14 dagen voor de paasvakantie realiseerden we nooit eerder zoveel workshops op zo’n korte tijd: 70 sessies. Veel tijdelijke workshopbegeleiders en bereidwillige collega’s sprongen bij om op alle vragen te kunnen ingaan. Ook mei was gemiddeld drukker, waardoor we toch 145 sessies realiseerden in het voorjaar.

Voor de boekingen van het schooljaar 2022-2023 zetten we een experiment op met vroegboekkorting: een korting van 10% voor wie vóór 9 september boekt. Heel wat scholen maakten hiervan gebruik en in het najaar van 2022 boekten heel wat meer scholen sessies dan in pré-corona jaren. We realiseren 87 workshops. Zo konden we 2022 afklokken met een heel mooi resultaat van in totaal 232 workshops.

Trajecten

In 2022 boden we 3 trajecten voor secundaire scholen aan. Een traject is een uitgebreidere werkvorm, waar de betrokken leerkrachten deelnemen aan een vorming en met hun leerlingen in de klas een voorbereiding organiseren. Naast Climate Challenge en Brussel Beleven, boden we in 2022 voor het eerst het traject Be the Change aan. Dit werd in 2021 een eerste keer als test uitgewerkt en aangeboden en zit nu vast in het aanbod.

Climate Challenge

In 18 scholen ging een mini-COP door. 16 scholen daarvan namen eerder deel, 2 scholen waren nieuw. Er namen scholen deel uit alle onderwijsvormen en uit elke provincie. Enkele scholen haakten ook af meestal doordat de leerkracht die het project trekt, uitviel.
Naast de gewone actualiseringen o.w.v. de voortgang van de onderhandelingen in real life, pasten we ook de nabespreking bij de conferentie in 2022 aan.

Brussel Beleven

In 2022 werkten we aan de concrete educatieve uitwerking van een hernieuwde versie van Brussel Beleven met als centrale insteken beeldvorming, superdiversiteit en goed samenleven. De wandelgidsen voor de 3 wijken Matongé, Kuregem en Marollen werden volledig vernieuwd en aangepast. Ook de materialen voor de voorbereiding en de nawerking werden geüpdatet en vernieuwd op basis van het concept dat we in 2021 hebben uitgedacht. In samenwerking met JES brachten Brusselse jongeren hun eigen wijk in beeld en vertellen over hoe ze zich daar voelen, wat voor hen belangrijke plekken zijn. Dit beeldmateriaal wordt geïntegreerd in het traject. W

Be The Change

Na een geslaagde test in 2021 bieden we dit traject sinds schooljaar 2021-2022 voor secundaire scholen aan. Het gaat over een modulair traject van een halve dag tot een volledige week waarbij de school kan kiezen uit verschillende bouwstenen: workshop, lokale verkenning, brainstorm rond actie, ... Een aantal modules zijn sowieso begeleid, een aantal sessies organiseren de leerkrachten zelf, met of zonder coaching door een medewerker van Studio Globo.

Niet-begeleid aanbod

In 2022 kregen we enkele vragen:

• 3 workshops op maat over klimaat: ééntje aan 34 scholieren van het 5de jaar ASO van GO! Atheneum Lokeren en twee sessies aan 52 scholieren van het 3de en 4de jaar van het GO! Atheneum Tervuren.
  • een buurtwandeling in Roeselare voor 20 eerstejaarsscholieren van Guldensporencollege 1 van Harelbeke
  • 1 workshop Interculturele training op 15 oktober voor 16 jongeren en 4 leerkrachten die met Broederlijk Delen op inleefreis vertrekken
  • 1 workshop Sporen van Kolonisatie voor 20 1stejaars ASO van GO! Lyceum Gent

Het concept voor 'Fair Enough', een belevingsatelier over eerlijke handel, duurzame productie werd in 2022 uitgedacht.

Tekening bereik secundair onderwijs jaarverslag 2022 van Studio Globo