Jaarverslag 2020: Saved by the Bell

Naar jaarlijkse gewoonte staan we op die Dag van de Leerkracht stil bij onderwijs overal ter wereld. Het is voor vele kinderen en leerkrachten niet evident om elke dag de schoolbel te horen. Meer dan 258 miljoen kinderen en jongeren wereldwijd kunnen niet dagelijks naar school. Ook voor leerkrachten is het soms lesgeven in moeilijke omstandigheden. Daarom luiden we de bel op 5 oktober. Of we roepen, zingen, dansen. Of we sturen kaartjes naar een leerkracht die voor ons belangrijk is, of we staan stil bij onze rol als leerkracht. Saved by the Bell is een belangrijke en gekende actie waarbij we samen aandacht hebben voor goed onderwijs overal en voor iedereen.

In 2020 namen 441 scholen officieel (geregistreerd) deel aan Saved by the bell. Dit is goed voor 123.789 leerlingen en 7.047 leerkrachten. Uit contacten met scholen en leerkrachten merken we dat er méér scholen deelnemen dan dat er geregistreerd worden. Saved by the bell is na 14 jaar een gekende actie in het onderwijs. Bellen voor goed onderwijs en de Dag van de Leerkracht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ook in het buitenland namen er scholen deel, vooral in het kader van scholen die een scholenband onderhouden met een school in een partnerland. Dit jaar waren er minder meldingen; waarschijnlijk door corona die alle landen treft.

Met een prentenverhaal maakten de kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar kennis met Lidia uit Oeganda.
In het basisonderwijs blijft het Saved by the Bell-lied (met bijhorend dansje) de topper. Leerkrachten gingen ook massaal aan de slag met het voorziene lesmateriaal met het centrale thema “onderwijs geeft kansen”.
In het secundair onderwijs kregen leerlingen een stempel en was er aandacht voor hun ‘gratis onderwijs’.
Hogescholen gebruikten de gekende postkaartjes en lieten de studenten stilstaan bij hun toekomstige rol als leerkracht.

Dit jaar konden we als fotograaf of reporter zelf geen scholen bezoeken. Ook ministers, gedeputeerden, parlementsleden … hebben omwille van de strenge maatregelen geen scholen bezocht. We staken de leerkrachten virtueel een hart onder de riem en kregen in ruil wel heel wat leuke filmpjes en beelden van scholenacties.

De actie past in het kader van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en sluit specifiek aan bij SDG 4: kwaliteitsonderwijs.

Aantal downloads van lesmaterialen SBTB:

• 361 downloads les kleuteronderwijs
  • 1.004 voor les lager onderwijs
  • 308 voor les secundair onderwijs
  • het Ting Tingelinglied werd 574 keer beluisterd
  • het liedje Saved by the Bell is 705 keer beluisterd

Een aantal sfeerfoto's:

Kinderen in de klas
Pondicherry uitwisseling met India
pancarte in de gang
Bellen blazen
klappen en zingen op de speelplaats