Jaarverslag 2019: nieuwe actuales

Actualessen verschijnen regelmatig, op niet vooraf vastgelegde momenten, en spelen in op een actueel thema. Studio Globo kiest voor thema’s die langere tijd actueel blijven. Die worden op een interactieve en grondige manier uitgewerkt.

Hoger-lager

In oktober 2019 verspreidden we een actuales met als thema ‘Klimaat’. Een ruim thema dat we op een afgebakende manier aanpakten: de les omvat een hoger-lager spel waarbij we de leerlingen uitdagen om in debat te gaan over de CO²-uitstoot van producten die ze dagelijks gebruiken.  Het debat toont aan dat de precieze CO²-uitstoot van consumptiegoederen berekenen heel complex is. Het daagt de leerlingen ook uit om de mondiale consumptie en de impact daarvan op het klimaat goed te analyseren. Deze les werd gelanceerd eind oktober, en tot eind 2019 tellen we 117 downloads (dus na twee maand).

De bestaande actualessen blijven beschikbaar op de website en werden het voorbije jaar 1.237 keer gedownload. De les rond beeldvorming en racisme valt het meest in de smaak met 753 downloads. De les rond armoede werd 233 keer gedownload.

Bekijk alle actualessen

Jaarverslag 2019 infografiek 08 actuales klimaat