blog Terug
CAPTCHA

Samen een motor maken

Benieuwd naar wat er gebeurt in ons gloednieuw inleefatelier 'Expeditie WareWare'? Kijk eens mee door de ogen van de kinderen, in een spannend vervolgverhaal.

Benieuwd naar wat er gebeurt in ons gloednieuw inleefatelier 'Expeditie WareWare'? Kijk eens mee door de ogen van de kinderen, in een spannend vervolgverhaal. 

>> Lees het eerste deel

>> Lees het tweede deel

Oké, de knuffel is gemaakt, tijd om aan een motor te beginnen!

Nieuwsgierig kruipen de kinderen de motorruimte binnen. “Da’s Vincentia”, roept Anna. “Die hebben we al eens eerder gezien in filmpjes in de klas!” “Kijk”, zegt Fatoumata, “ze heeft een springbal. Dat vind ik ook ontzettend leuk!” “Dan lijk jij een beetje op Vincentia”, zegt de ontdekkingsreiziger, “als jullie dezelfde dingen leuk vinden.”

Ruth vindt een gele kist met een cijferslot aan. Maar wat zou de code zijn? Elias begint te prutsen aan het slot. “Kijk”, zegt Mohammed, “in dit boekje staat de code! 6 – 4 – 6 – 3”. Het is even prutsen aan het slot, maar dan… zwaait de kist open. “Wow, wat is dat allemaal!” Zegt Anna. “Allemaal plastic stukken en buisjes. Hoe moeten die in mekaar gezet worden?”

“Ik denk dat dat grote stuk hieronder moet”, zegt Ruth. “En passen deze stukken daar niet in?” vraagt Mohammed. “Is het niet omgekeerd?” vraagt Marie “Zo past het! Fantastisch”, zegt de ontdekkingsreiziger! “Nu de buisjes nog.”

De kinderen verbinden de plastic buisjes met metalen stukjes en stoppen de buisjes als een wirwar door de motor. Die metalen stukjes in de buisjes krijgen is best moeilijk, zegt Elias. Kan iemand me helpen? Anna helpt hem even en uiteindelijk geraken alle buisjes verbonden.

"Wauw! Zo’n stevige motor zal niet zo makkelijk stuk gaan", zegt de ontdekkingsreiziger. "Dankjewel!"

Samen dragen Marie en Fatoumata de motor naar de motorkast van het bedieningspaneel.

“Amai, we hebben al hard moeten werken!” zegt Ruth. “Maar we hebben wel al keigoed samengewerkt.”

“Nu moeten we de bewegingscode nog leren,” zegt Marie. “Dan kunnen we het ruimteschip weer opstarten!”

De gele groep kruipt de bibliotheek binnen en snuistert even rond.

“Kijk”, zegt Mohammed. “Dat is het Arabisch alfabet, dat kan ik lezen!” 

“Hebben jullie deze kist al gezien?” vraagt Marie. “Daar staan tekens op in verschillende talen en geschriften!” “Wat zou er gebeuren als je op de knopjes duwt?” vraagt Anna.

De kinderen proberen door elkaar alle knopjes uit. Er zijn allerlei woorden in verschillende talen te horen, er gaan lichtjes flikkeren. De kinderen roepen door elkaar. Het is even kakofonie in de bibliotheek.

“Stop”, roept Fatoumata. “Zo vinden we het nooit!”

“Laten we kijken hoe de opdracht in elkaar zit.” “Kijk”, zegt Marie, “we moeten zoeken welke twee knoppen bij elkaar horen: een knop met het teken, en een gekleurde knop met het juiste geluid.” “En dan gaat een lichtje branden bij een beweging”, zegt Mohammed. “Nu snap ik het!” zegt Elias.

De kinderen zoeken en vinden de bijhorende knoppen. Er gaat telkens een lichtje branden bij een bepaalde beweging. Die moeten ze nadoen. Als ze alle bewegingen in de juiste volgorde nadoen, start het ruimteschip weer op.

“Laten we oefenen!” zegt de ontdekkingsreiziger. Na 3 keer oefenen kent iedereen de bewegingen en zijn ze er klaar voor.

“Zo spannend”, zegt Mohammed. “Zal het ruimteschip wel weer werken?” 

“Laten we proberen!” zeggen de ontdekkingsreizigers in koor.

>> lees het slotdeel.