Jaarverslag 2022: basisonderwijs - niet-begeleid aanbod

Dit zijn onze niet-begeleide materialen, waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.

Uitleendienst

Er zitten 12 verschillende speel-, doe- en ontdekkoffers in het aanbod. Van elke koffer heeft Studio Globo in je buurt een aantal exemplaren. In 2022 waren de koffers samen gedurende 304 weken uitgeleend.

Het aantal ontleningen van koffers en mediapakketten liep in 2022 zeer sterk terug. We behalen nog nauwelijks 13% van de totale bezettingsgraad.

Lesmagazines

WaW is het digitale lesmagazine van Studio Globo. Bestaande thema’s wereldoriëntatie bekijken we met een Studio Globo-bril: mondiaal, intercultureel, genuanceerd. WaW verschijnt 8 keer per jaar, telkens rond een ander thema. Verder zijn er ook inhoudelijke tips beschikbaar waar leerkrachten zelf mee aan de slag kunnen. Het partnerschap tussen Studio Globo en 11.11.11 zorgt ervoor dat de Wereldkalender van 11.11.11 in de kijker wordt gezet in ons magazine, met telkens een filmpje en een kant-en-klare activiteit erbij. We focussen op digitaal, kwalitatief beeld-, film- en lesmateriaal waar leerkrachten op kunnen bouwen.

In 2022 registreerden we 367 gebruikers.

SamSam is een Nederlands tijdschrift. Studio Globo is partner voor verspreiding in Vlaanderen. In 2022 verdeelden we 195 exemplaren naar 50 adressen. Je kan het eveneens op onze site bestellen.

Fotosets

Elk jaar maken we samen met Broederlijk Delen voor het kleuter en eerste graad basisonderwijs een fotoset die inspeelt op de campagne van Broederlijk Delen. Na de campagne blijft dit enkele jaren in het aanbod van Studio Globo.

In 2022 werd de fotoset 'Salomé in Colombia' verspreid (die in 2021 werd uitgewerkt). Via een verhaal bij kleurrijke foto’s volgen we het meisje Salomé, dat voor het eerst naar de natuurschool in Colombia gaat. Door in te zoomen op de gevoelens van Salomé bij deze spannende gebeurtenis sluit het verhaal erg aan bij de leefwereld van jonge kinderen. De kinderen ontdekken ook wat Salomé allemaal leert op de natuurschool en breiden zo ook hun eigen kennis over de natuur uit. Deze fotoset bevat 10 grote A3-kamishibaiprenten en een handleiding met tal van verwerkingsopdrachten.

Deze fotoset werd in eerste instantie verkocht tijdens de BD-campagne (672 verkochte ex.: in 2022). Uit de cijfers van BD blijkt dat 295 basisscholen aan de slag gingen met de fotoset.

Voor de campagne van 2023 werd in het najaar van 2022 een nieuwe fotoset ontwikkeld: 'Dulce in Guatemala'.

Andere samenwerkingen

Studio Globo werkt elk jaar mee aan de brochure die SpoorZES, dienst van Chirojeugd-Vlaanderen, ontwikkelt voor het basisonderwijs in het kader van de campagnes van Broederlijk Delen en Welzijnszorg.

Voorjaar ‘22 verscheen 'Colombia - Compartamos, laten we delen!', een vakoverschrijdend project dat het campagnethema Delen doet goed. Ook met het Zuiden. op een speelse en belevende manier in de klas brengt. Het bevat aanknopingspunten met de lessen godsdienst, wereldoriëntatie, taal en muzische vorming. Het lesmateriaal bestaat uit een handleiding voor de leerkracht (met een spannend verhaal, kant-en-klare werkvormen, stilvalmomentjes, leuke tips en weetjes), een werkboekje voor de leerlingen en het themalied.

In het najaar verscheen de lesmap 'Iedereen digitaal!' bij de campagne van Welzijnszorg – Samen tegen armoede. Het bevat een handleiding voor de leerkracht, een spannend verhaal, kant-en-klare lessen met gespreksvormen, actieve momentjes en leuke weetjes. De werkboekjes, het themalied, de vertelplaten en andere extra’s werden als downloads aangeboden op de website van Welzijnszorg.

Andere publicaties die we verspreiden:

Bekijk ook de cijfers van ons begeleid aanbod in 2022

Tekening bereik basisonderwijs voor jaarverslag 2022 van Studio Globo