Senegal, en route!

U bent hier

Koffer

Senegal, en route!

Centraal staat een groot stoffen spelbord waarop een plattegrond van een stad (Thiès) en omgeving is getekend. We gaan samen met Jules, Déguène, Mariam en Moustapha ‘en route’ (op weg) en leren zo hun buurt kennen. We komen in aanraking met allerlei elementen uit de leefwereld van kinderen in Senegal: school, spel, mode, sport, muziek, eten en drinken, … Hierbij leggen we de link naar de eigen leefwereld.

Materiaal:

Een koffer met

  • een spelbord van 1 op 1,4 m met een plattegrond van Thiès op getekend
  • een vijftigtal voorwerpen : een kleurrijke mat, kledij, tijdschriften, schoolboeken, theekan – en glaasjes, marktproducten, koranplankje, gsm, muziekcd, …
  • beeldmateriaal: een dvd, fotoboekjes, cd-rom
  • 5 mappen met opdrachtenkaarten en extra spelmateriaal
  • aangepaste methodieken voor de onderbouw (klassikaal werk) en de bovenbouw (groepswerk)

Tijdsduur:

4 halve dagen

Opbouw

  • 1e halve dag: inleiding: kennismaking met het land en de 4 kinderen (Jules, Déguène, Mariam en Moustapha) ahv een boeiende montage en enkele fotoboekjes
  • 2e en 3e halve dag: op weg door de straten van Thiès en omgeving, met de 4 kinderen als gids: spelbord en allerlei opdrachten in 4 groepjes
  • 4e halve dag: afronding en presentatie

Prijs (schooljaar 2017-2018)

30 euro per week

Praktisch 

  • We verhuren steeds van woensdag tot woensdag. 
  • Voor de reservatie hebben we naam, adres, telefoonnummer van de school en naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon nodig.

Reserveren in Antwerpen

Reserveren in Brussel 

Reserveren in Gent 

Reserveren in Hasselt

Reserveren in Roeselare

Bijhorend materiaal

Gerelateerde items

Achtergrondinformatie voor de leerkracht

Didactisch materiaal

Kenmerken

Land 

De meerwaarde van zo'n koffer? Het geeft de kinderen een correcter beeld van hoe ze in het Zuiden en andere landen leven. Want wij hebben toch vooroordelen over andere landen die compleet niet juist zijn. 

Mathieu, leerkracht derde leerjaar