Nieuws

Werken rond actualiteit in de klas

06-11-2017

Werken rond actualiteit in de klas … gemakkelijker gezegd dan gedaan

Veel actualiteit focust zich op problemen. Op zich is dit niet de beste invalshoek om de wereld in je klas te brengen. Toch willen we hier als leerkracht niet in een bocht omheen lopen. Problemen zijn nu eenmaal een onderdeel van de samenleving. Maar als we ondoordacht met actualiteit omgaan, bereiken we eigenlijk vaak niet wat we willen. 

Als je de leerlingen in je klas wil opvoeden tot solidariteit is het belangrijk om hen een hoopvol perspectief mee te geven. Kinderen moeten zich kunnen herkennen in het verhaal van een ander, maar wanneer die ander als slachtoffer wordt voorgesteld, is identificatie veel moeilijker.

Daarom is het belangrijk om kinderen eerder te laten ‘meeleven’ met iemand, dan dat ze ‘medelijden’ krijgen met die persoon. Door leerlingen te ondersteunen in het creatief op zoek gaan naar oplossingen, laat je hen ervaren dat zij ook kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving.  

Actualiteit komt meestal via deze twee wegen binnen in de klas: 

Wanneer leerkrachten actualiteit in de klas brengen …

… is het hun taak om kinderen wegwijs te maken in media en ook gericht op zoek te gaan naar informatie die voorbij extreme boodschappen kijkt. 

Wanneer mensen in een extreme problematiek terecht zijn gekomen (zoals oorlog, natuurramp, …), zijn er soms weinig linken te trekken tussen het leven van kinderen hier en daar. Dat maakt het moeilijk om die persoon op een respectvolle manier voor te stellen zonder deze te ontmenselijken. 

Bovendien overstijgen die problematieken het bevattingsvermogen van kinderen. Doordat het probleem vaak te simpel wordt voorgesteld, blijft er bij de leerlingen een gevoel van machteloosheid achter. Door te focussen op deze situaties bereiken we eerder een gevoel van afstand dan van verbondenheid. 

Enkele tips:

  • Kies zelf niet voor de meest extreme beelden. 
  • Ga op zoek naar een positief, genuanceerd artikel. 
  • Vertel over mensen die een positief initiatief nemen binnen de problematiek. 

Wanneer leerlingen actualiteit in de klas brengen …

… heb je het als leerkracht veel minder in de hand en is het moeilijker om bij te sturen. Geef daarom niet lukraak de opdracht om ‘een krantenartikel’ mee te nemen naar school. Geef gerichte opdrachten en vragen:

  • Raadpleeg bronnen die op kindermaat zijn gemaakt.
  • Zoek samen met de leerlingen naar positief en genuanceerd nieuws.
  • Betrek actualiteit op wat er in de klas gebeurt (thema, gebeurtenis, verhaal). 
  • Laat de kinderen eerder thematisch dan fragmentarisch op zoek gaan.

Als kinderen toch kiezen om een extreem nieuwsbericht te bespreken, kan je als leerkracht een artikel opzoeken die uit een ander perspectief is geschreven, om zo het verhaal te nuanceren. Hierin kan bijvoorbeeld een organisatie aan het woord komen die positief werkt rond die problematiek, en zo ook een hoopvol perspectief meegeeft aan je leerlingen. 

Actualiteit in het secundair onderwijs? 

Bekijk onze kant-en-klare actualessen

 

Dit artikel verscheen in Wereldreis. 

  • foto 1: Ramakrishna Mission Ashrama – Sargachi -Murshidabad  
  • Foto 2: Geert Van Malderen. "In de klas van juf Sophie (Sint-Lutgart te Belsele) zijn de leerlingen van het zesde leerjaar af en toe jeugdreporter."