Nieuws

Voorleesboekenweek: onze tips

14-11-2019

Voorleesweek 2019. Een veelheid aan voorleesrituelen, een veelheid aan verhalen.  

Van 16 tot 24 november 2019 wordt er bijzondere aandacht besteed aan diverse heerlijke voorleesrituelen in het kader van de Voorleesweek.

Bij Studio Globo wordt er gretig gelezen én voorgelezen. We geven dus heel graag enkele concrete tips om een veelheid aan verhalen door te geven aan kinderen, in de klas, thuis of elders. Verhalen met een ruime blik, boordevol diversiteit, vanuit openheid en verbondenheid.

Wat vindt Studio Globo een goed boek? 

Check je (prenten)boek: 

  • Is de informatie zo verscheiden en volledig mogelijk ? 
  • Is de informatie juist en actueel ?
  • Ligt de focus niet op problemen ?
  • Is het woordgebruik correct (niet stereotiep of veroordelend) ?
  • Wordt er vertrokken vanuit het dagelijks leven ?

Positief? Top. 

Wil je de diversiteit van de samenleving weerspiegelen in je voorleesverhalen? Dan is deze diversiteit liefst impliciet in het boek aanwezig, zodat kinderen zichzelf kunnen herkennen in het verhaal of een deel ervan en het verhaal aansluit bij hun leefwereld. 

We denken aan hoofdpersonages met verschillende huidskleuren, die genderstereotypen doorbreken, met verschillende gezinssamenstellingen, met beperkingen, met niet-alledaagse namen, met verschillende levensbeschouwingen, met verschillende talenten, enz.

Voorleesboekentips 

Download de pdf hier. 

Kleuters

Aansluitend bij Sinterklaas geven we enkele boekentips: 

  • ‘Prinses Arabella en de Sint’, Mylo Freeman
  • ‘Schoenen voor Sinterklaas’, Pauline Michgelsen en Barbara de Wolf
  • ‘Piet en Sint en het slimme kind’, Gerda Dendooven 

Andere tips: 

  • ‘Mila heeft twee bedjes’, Judith Koppens en Anouk Nijs
    # slaaprituelen, dagelijks leven, echtscheiding
  • ‘Zaza gaat slapen’, Mylo Freeman
    # slaaprituelen, dagelijks leven, knuffeldieren
  • ‘Slaap zacht, Piepje’, Stephenie Meyer, Lehmann, Schulze en Suzanne Gohlich
    # dood vogeltje, begrafenisrituelen, multiculturele kleuterschool 
  • ‘Deau’, Elly Verbeure en Tine Vercruysse
    # watertekort, duurzaamheid, vriendschap
  • ‘Het begin van de zee’, Annemarie van Haeringen
    # water, zee, schilderen 
  • ‘De snoepjes van Aisha’, Elly van der Linden en Suzanne Diederen
    # snoepjes, grappige situaties, suikerfeest
  • ‘Lou op weg naar school’, Kathleen Amant
    # dagelijks leven, verschillende mensen ontmoeten
  • ‘Honden doen niet aan ballet’, Anna Kemp en Sara Ogilvie
    # ballet, dromen
  • ‘Idje wil niet naar de kapper’, Michael Middelkoop
    # kroeshaar, fierheid
  • ‘Waar is mijn noedelsoep?!?’, Chee-Han en Reza Kartosen-Wong
    # dagelijks leven, eten

Lager onderwijs

Vanaf de 1e graad:

  • ‘Het lammetje dat een varken is’, Pim Lammers
    # dieren, identiteit, gender
  • ‘Brown Girl Magic’, Dalilla Hermans en Fatinha Ramos
    # bruine huid en krullen, pesten, magie, liefhebben
  • ‘Safia en de droombellen’,  Asma Ould Aissa en Annemarie Vermaak
    # toveren, dromen, eten
  • ‘Mmmm, toch wel lekker …’ , Azmi Latif en Marie Van Praag
    # moeilijke eter, wereldse gerechten
  • ‘De loopwedstrijd’, Benedicte Moussa-DeGreef en Frits van Zeventer
    # jaloezie, vriendschap 
  • ‘Jamela’s jurk’, Niki Daly
    # feest, jurk, avontuur, muziek
  • ‘Rachid en de blauwe mannen’, Elly Hees
    # taxi, reizen, Marokko, gedichten, dierenweetjes
  • ‘Momoko’, Coby Hol
    # oma, dagelijks leven, koekjes bakken, Japan

Vanaf de 2e graad:

  • ‘Ada dapper wetenschapper’ en bijhorend ‘Ada Dappers grote werk- en knutselboek voor topwetenschappers’, Andrea Beaty en David Roberts
    # wetenschap, genderstereotypen doorbreken
  • ‘Tori’, Brian Elstak en Karin Amatmoekrim
    # dieren, verhalen, avontuur
  • ‘Rosie en Moussa voor altijd’, Michael Decock en Judith Vanistendael
    # stad, familie, vriendschap, helpen

Vanaf de 3e graad:

  • ‘Rocca en het geheime toverrecept’, Sharid Alles
    # toverkok, ruzies, gezin
  • ‘Cyrus & Farnaz over 7 grenzen’, Mark Waes
    # kindvluchtelingen, moed, trouw, eerlijkheid, rechtvaardigheid
  • ‘Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes – 100 verhalen over bijzondere meisjes’ met bijhorend ‘Ik ben een rebels meisje – werkboek voor revoluties’, Elena Favilli en Francesca Cavallo
    # inspirerende vrouwen, rebelse plannen

Secundair onderwijs

Ook in het secundair onderwijs kunnen we voorlezen alleen maar aanmoedigen. Het stimuleert het begrijpend luisteren bij jongeren en het is eens een andere vorm van 'lezen'. Diversiteit in je werkvormen vinden we altijd een goed plan. Kies (volgens de criteria die bovenaan staan) een boek dat past binnen je vakgebied en maak er een speciaal moment van met je leerlingen. Of, om in het thema te blijven van deze voorleesweek: waarom geen wekelijks/maandelijks ritueel? Deze leerkracht doet het elke week en vertelt je waarom dat een goed idee is. 

Leerkrachten die op zoek zijn naar goede boeken voor de boekenlijst, kunnen ook eens rondsnuffelen op ons Pinterestbord. Heb je zelf tips of aanvullingen? Laat het ons weten!

Deze (gratis) bundel van Boon vinden we ook tof: zeven verschillende, internationale versies van het sprookje Assepoester. Om voor te lezen, uiteraard. 

Meer tips en inspiratie?

Bij Studio Globo kan je terecht voor vormingen rond diversiteit in de boekenhoek, voor kleuteronderwijs of op maat.

Op het Pinterest -bord ‘Lees mij!’ vind je nog meer interessante boeken en verhalen om voor te lezen. 

In januari 2020 zal WaW (het digitale magazine van Studio Globo waarin WO-thema’s mondiaal, intercultureel, genuanceerd uitgewerkt worden voor het lager onderwijs) in het teken staan van magie, met magische verhalen om te gebruiken in de klas.

Studio Sesam biedt nog meer voorleesverhalen aan die rijk zijn aan diversiteit. Bij deze verhalen zijn ook leuke activiteiten voor in de klas of thuis uitgewerkt. Uitgeverij ROSE Stories richt zich ook volledig op kinderboeken die divers en inclusief zijn. Ook meer traditionele uitgevers als Das Mag, De Eenhoorn, Querido, Clavis en Lemniscaat dragen daaraan bij. 

Een leuke knutseltip bij de voorleesweek is het maken van een boekenlegger of bladwijzer:

 

“A single book can be a mirror for some readers and a window for others. When there are enough books available that can act as both mirrors and windows for all our children, they will see that we can celebrate both our differences and our similarities, because together they are what makes us all human.” (Ginny Moore Kruse)