Nieuws

Omgaan met de dreiging

24-11-2015

De maatregelen die verbonden zijn aan het verhoogde terreurniveau, hebben ook voor onze werking consequenties. Zeker voor onze werking in Brussel, vallen momenteel onze activiteiten met klasgroepen stil. Zij komen deze week niet naar Brussel voor een buurtwandeling of een inleefatelier. We hopen dat we zo snel mogelijk terug de dagelijkse werking kunnen hervatten. Voor de klasgroepen die nu een activiteit missen, zoeken we zoveel mogelijk oplossingen binnen de grenzen van onze mogelijkheden, onze programmatie zit immers zeer vol. Maar vooral hopen we ook dat de angst om de terreur gekanaliseerd raakt.

Hieronder geven we enkele tips mee die bruikbaar kunnen zijn wanneer het thema in klas ter sprake komt.

1. Wat doe je in de klas?

Over hoe je met kinderen en jongeren over de actualiteit spreekt, is er veel te vinden. We verwezen hier al naar via de sociale media, en rechtstreeks bij vragen van leerkrachten. Enkele bruikbare bronnen:

 

2. Genuanceerd beeld in zwart-wit tijden

Ook in een periode waar angst en onzekerheid heersen, blijven we het belangrijk vinden om op een genuanceerde manier te praten over de gebeurtenissen.

 

3. Op lange termijn

Wanneer het stof van de gebeurtenissen wat gaat liggen, zal het belangrijk zijn om de belangrijke vragen niet uit de weg te gaan over hoe we hier als maatschappij mee omgaan. Onze partnerorganisatie Orbit bracht hierover heel wat voorstellen samen in de tekst 'hoe kunnen we de terreur keren'

4. En wie weet...

kunnen we snel het voorbeeld van de Argentijnse kunstenaar Raul Lemesoff volgen

7UP celebrates #FeelsGoodToBeYou campaign with raul lemesoff's 'weapons of mass instruction' from designboom on Vimeo.