Nieuws

Leerkracht aan het woord: Nancy Gabriels

25-02-2017

Nancy Gabriels bezocht met haar klas het vernieuwde 'Wonen en leven in India' bij Studio Globo Roeselare. We polsten eens naar haar ervaring. 

Hoe lang sta je al voor de klas?

Ongeveer 28 jaar.

Hoe lang ken je Studio Globo? 

Dat moet zo’n 10 jaar zijn ondertussen. 

Waarom vind je het als leraar belangrijk om dit atelierbezoek te doen?

Het is een uitgelezen kans om kinderen onder te dompelen in een andere cultuur. Het lijkt er net echt en dat maakt heel veel indruk op de kinderen.

Hoe verloopt het programma?

De voorbereidingsweek is een heel belangrijk deel van de ervaring. De leerlingen maken kennis met drie Indiase leeftijdsgenoten, die hen wegwijs maken in verschillende thema’s, zoals godsdienst, voeding, huisvesting en school. Daarna komen de leerlingen in aanraking met verschillende moeilijkheden die eigen zijn aan het dagelijkse leven in het dorp of in de stad. En dan is het tijd voor drie uur in de levensechte decors van het atelier.

Wat vind je van de vernieuwing van het atelier?

Heel mooi. Vooral het nieuwe vliegtuig ziet er prachtig uit. En ook de rest van de decors werden gesmaakt. Er is duidelijk ook veel aandacht besteed aan het vele materiaal en de accessoires die in de huizen en winkels aanwezig zijn. Dat soort details maakt de ervaring echt af.

Hoe was de reactie van de leerlingen tijdens het atelierbezoek?

Ze waren heel enthousiast. Het was ook heel leuk dat ze allemaal een paspoortje kregen om zich nog beter te kunnen inleven in hun rol. Daar waar vroeger het atelier ingedeeld was in een stad- en een plattelandsgedeelte, werd nu gekozen om alleen op de miljoenenstad Mumbai te concentreren. Dat zorgt voor meer variatie in de verschillende wijken, maar persoonlijk miste ik de grote tegenstelling tussen de stad en het platteland een beetje. De leerlingen kennen natuurlijk alleen maar dit vernieuwde atelier...

Heb je ook reacties van ouders gekregen?

Ja, allemaal heel positief. De voorbereiding in de klas is super uitgewerkt en dat maakt de leerlingen extra enthousiast om op atelierbezoek te gaan. Dat is de spreekwoordelijke kers op de taart van een week werken rond mondiale vorming in het algemeen en India in het bijzonder.

Begin je al van bij het begin van het schooljaar aan mondiale vorming te werken? Waar haal je inspiratie?

Ik hecht inderdaad heel wat belang aan mondiale vorming, en door het hele jaar heen raak ik zoveel mogelijk thema’s aan. Inspiratie komt vanuit veel verschillende bronnen. Ik heb uiteraard een abonnement op ‘Wereldreis’, en ik werk projectjes uit rond onder meer Mali, Mexico en China aan de hand van de DVD’s van ‘Wat is dat?’. Verder krijg ik de lesbrief van Unicef. Maar we praten ook graag over actualiteit, waardoor leerlingen vaak interessante mondiale thema’s zelf aankaarten.

-- dit artikel verscheen voor het eerst in WereldreisFoto's: Nancy Gabriels en Nico Rigolle

We zijn benieuwd naar hoe jij de wereld in je klas brengt! In deze reeks laten we telkens een leerkracht aan het woord. Mogen we jou interviewen? Laat het ons weten!