Nieuws

Leerkracht aan het woord: Leen Eerdekens

06-02-2017

Leen Eerdekens werkte jarenlang als educatief medewerker bij Studio Globo. Een tijdje geleden besliste ze de opleiding kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool te volgen. 

Heb je in de opleiding vaak de link gelegd naar Studio Globo? Hoe is je visie op ‘kleuters, diversiteit en de wereld’ geëvolueerd?

Leen: "Als medewerker van Studio Globo sprak ik gedurende 10 jaar over ‘de wereld’, nu zit de wereld plots in mijn klas. Ik doe momenteel stage in een klas waar geen enkel kind thuis Nederlands spreekt.  Mijn visie over diversiteit en de wereld blijft dezelfde, maar de ervaringen maken het doorleefder. Als studente kleuteronderwijs vind ik het allerbelangrijkste dat de kinderen zich goed voelen, in de klas, bij mij, bij elkaar. Daar begint alles. Daarom is het dus enorm belangrijk dat iedereen elkaar waardeert en respecteert, en dat de kleuters ook kunnen erkennen dat de ander anders is en mag zijn. Dat is in een diverse klas van 28 kleuters niet altijd evident. Ik leg de klas stil als ik opmerkingen hoor als ‘juf, hij zegt dat hij mijn vriend niet is.’ We moeten het samen doen, ongeacht de verschillen. 

Ook de theoretische lessen rond ‘inclusief onderwijs’ boeiden me en verrijkten mijn visie. Hier maakten we kennis met de ‘sociale visie’ op handicap. Want wat is eigenlijk ‘het probleem’? Is de rolstoel de handicap, of zijn de trappen de handicap? Een interessante kwestie en een boeiende manier om naar de wereld, (en naar de school, de klas) te kijken."  

Zijn kleuters met de wijde wereld bezig? Of moet je die echt binnenbrengen in de klas?

"In de derde kleuterklas deed ik een stage rond ‘de ruimte’ en op die manier sloop ook ‘de wereldbol’ de klas binnen. Die bol interesseert hen wel: water is blauw, de landen hebben een verschillende kleur, maar het blijft wel erg abstract. Mijn kleuters zijn vooral met de wijde wereld bezig via het ontdekken van filmpjes op internet. Het is de taak van de leerkracht om de wereld op veel andere manieren binnen te brengen via boekjes, muziek, bepaalde objecten in de hoeken, …

De wereld zal tijdens mijn volgende stage op een zeer concretere manier aan bod komen. Het thema is ‘allemaal anders’, en ik vertrek vanuit de diversiteit en de leefwereld van de kleuters zelf. Ze tekenen zichzelf aan de hand van een handspiegeltje, we nemen zelfgezongen liedjes op in een andere taal die ze kennen, … Op die manier komt  al snel een groot stuk van de wereld binnen in de klas. 

Ik vind het in elke klas belangrijk om rond dit thema te werken.  De aanleiding kan verschillen. Het kan een observatie van de klasgroep zijn, waarbij je bv. merkt dat bepaalde kleuters racistische opmerkingen geven tegenover een andere kleuter. Dit is dan wel een pijnlijke en negatieve insteek, maar via zo’n project kan je wel werken aan genuanceerde beeldvorming. Uiteraard is het nog idealer als het vanuit een positieve insteek kan.  We breiden onze wereld uit en leren een leeftijdsgenootje uit een ander land kennen, bijvoorbeeld via een kleuterkoffer van Studio Globo."

-- dit artikel verscheen het eerst in Wereldreis. Foto's: Laurent Muylle en Leen Eerdekens

We zijn benieuwd naar hoe jij de wereld in je klas brengt! In deze reeks laten we telkens een leerkracht aan het woord. Mogen we jou interviewen? Laat het ons weten!