Nieuws

Hoe diversiteit in Brusselse scholen verandert: inspiratiedag voor studenten

29-10-2017

Op vraag van de Associatie KU Leuven ondersteunden we de startdag voor het indigoproject. INDIGO staat voor Inzetten op Diversiteit in Grootstedelijk Onderwijs. Het project zoomt in op stages binnen de lerarenopleiding in Brusselse scholen. 

Na een kennismaking waarin de studenten hun Brusselgehalte moesten inschatten, volgde spreker Chris Wyns. Hij vertelde vanuit zijn ervaring als ex-directeur van het Sint-Niklaasinstituut in Anderlecht, een school die door de opening van nieuw nabijgelegen metrostation in enkele jaren tijd werd ondergedompeld in superdiversiteit. Maar ook vanuit zijn huidige functie als pedagogisch begeleider diversiteit voor het Katholiek Onderwijs, duidde hij impact van de veranderende diversiteit binnen scholen.

's Middags kokkerelden de studenten hun eigen middagmaal bij elkaar met ingrediënten die ze op de markt bij elkaar hadden gesprokkeld. In de namiddag stuurden we hen op pad in de wijk Kuregem en nodigden hen uit om in gesprek te gaan met de buurtbewoners.

"Dat is de eerste keer dat ik in België zelf een babbeltje aanging met niet-Frans,-Nederlands of –Engelssprekende bewoners uit een buitenwijk van Brussel. Het waren leuke en leerrijke ontmoetingen", vertelde een student achteraf.