Nieuws

In het kielzog van Brussel Beleven

28-02-2017

In de voetsporen van een groep die Brussel beleeft

Het is eind februari en het regent pijpenstelen. Toch komt er een groep leerlingen vrolijk de vergaderzaal binnen gewandeld. Hun leerkrachten zijn al even enthousiast. De groep blijkt ontzettend veel zin te hebben om deze namiddag Brussel te beleven.  

De verwachtingen

‘Brussel Beleven’ start met een verwachtingenspel. De leerlingen hebben schrik voor de verschillende talen die “doen lijken alsof we niet in België zijn”. Toch kijken de leerlingen ernaar uit om zich op reis te voelen, en ze zijn nieuwsgierig naar wat de namiddag zal brengen. Na wat praktisch geregel en groepjes verdelen, is het tijd om de regen te trotseren. Op naar de wijk Matongé. 

Confronterend en interessant

De leerlingen hebben de kans om de wandeling deels zelf uit te stippelen langs een twintigtal must-sees, aangeraden door local Arlette. Eén ontmoeting ligt vast, die is voor elk groepje anders. Er is keuze tussen het Elzenhof, Kuumba en Mentor Escale. Mentor Escale is een ontmoetings- en hulpcentrum voor minderjarige asielzoekers die alleen zijn in ons land. Volgens een leerling is het bezoek aan het centrum “confronterend en interessant omdat het mensen van mijn leeftijd zijn, en het is zo raar om te beseffen dat zij vanavond misschien geen eten hebben”. Vervolgens is er het Elzenhof, een Vlaamse ontmoetingsplaats voor buurtbewoners. Tal van activiteiten worden hier georganiseerd. De leerlingen krijgen de kans om deze werking van binnenuit te ontdekken. Ten slotte is er Kuumba, het Vlaams-Afrikaans Huis, een ‘open en sociaal’ centrum waar ontmoetingen plaatsvinden. Verlegen leerlingen bloeien hier open, zo blijkt. De aanwezige buurtbewoners beginnen al snel zelf tegen de jongeren te praten en bieden zelfs een Afrikaanse dansles aan. Een creatieve student komt in contact met een kunstenaar en wordt uitgenodigd voor zijn nieuwe tentoonstelling. 

De kapperszaak

De wandeling leidt de groepjes langs een kruidenierszaak waar de leerlingen tal van ongekende producten vinden, zoals palmolie, cassave en bakbananen. Ze wandelen langs een reisagentschap waar ze de prijs vragen van een vlucht naar Kinshasa, langs een wisselkoerskantoor waar ze op zoek gaan naar de waarde van een Afrikaanse munteenheid, langs een kleurrijk fresco en door verschillende straten die de wijk typeren. Doordat de leerlingen hun route deels zelf kunnen uitstippelen, kiezen ze voor de plaatsen die hen het meest interesseren. Dat verhoogt de kans op toevallige en interessante ontmoetingen die aanzetten tot dialoog. Onverwacht gaan ze een kapperszaak binnen die op de uitgestippelde route ligt. Drie meisjes beginnen met de uitbaatster van de zaak te praten, in het Frans. Nieuwsgierigheid wint van angst, een leerling vraagt de prijs van een pruik. 

Reflectie

De dag eindigt met een reflectie en een stellingenspel. Verschillende leerlingen geven toe dat de wijk heel anders is dan verwacht. De impact op de jongeren is groot en ze zeggen dat het nodig is om hun oordeel over de wijk bij te stellen. De buurtbewoners zijn heel sociaal en er heerst een fijne, gezellige sfeer. Een diverse samenleving is wel degelijk mogelijk volgens de leerlingen. Een ander vindt de wandeling vernieuwend: “Met de school bezoeken we altijd musea, dit is eens iets anders”. Zowel leerkrachten als leerlingen vonden het ondanks de regen toch een heel geslaagde belevenis. 

Zelf met je klas Brussel Beleven? Er zijn nog vrije plaatsen in mei en juni 2017. 

Meer informatie over Brussel Beleven

Reserveringsformulier invullen