Nieuws

Door de bomen de boeken zien

31-01-2018

Juf Christa, brugfiguur op de basisschool, gaf hier wat extra uitleg over.

Hoe is jullie project van de Lettertuin ontstaan?

In het kader van een project via de Paolastichting rond ‘kinderen prikkelen’ werkten we eerder al een boek uit met de hele school, en vernieuwden we de schooltuin. Met de Lettertuin wilden we een soort speelotheek en bibliotheek in één maken. We wilden er een aantrekkelijke plek van maken die echt aanzet tot lezen en het ontwikkelen van taal.

Hoe gaat dat in zijn werk?

In de Lettertuin kunnen kinderen en ouders spelletjes, puzzels, boeken en verteltassen ontlenen. Leerkrachten kunnen er met de klas naartoe tijdens de schooluren, en de Lettertuin is ook regelmatig na schooltijd open, zodat ouders er met hun kinderen terecht kunnen om materialen te ontlenen.

Hoe betrekken jullie ouders bij de Lettertuin?

Uiteraard willen we met de Lettertuin alle ouders bereiken, maar we willen ook vooral heel laagdrempelig zijn voor die ouders die niet in de bibliotheek of speelotheek geraken. Op school is er een grote groep Turkssprekende ouders. Om hen ook mee te krijgen, organiseerden we een infomoment met een tolk. We legden het uitleensysteem uit en lieten de verschillende materialen zien. Tijdens gesprekken met ouders bleek dat ze niet alle spelen goed kennen. De spelregels zijn soms moeilijk te begrijpen, dus organiseerden we een spelletjesnamiddag om samen de spelen uit te proberen.

Welke spelen kwamen aan bod?

Tijdens een gezellige namiddag speelden we memory, lotto en kwartet, en legden we uit hoe je de ontwikkeling van de kinderen kan stimuleren via deze spelletjes. Het is de bedoeling dat we nu tweewekelijks samenkomen, en telkens andere spelletjes spelen. De volgende keer zijn de bordspelen aan de beurt.

Hoe zijn de reacties op de Lettertuin?

De kinderen en ouders zijn heel enthousiast. Het is een heel fijne plek om rustig in een hoekje te zitten met een boek. De kinderen van de OKAN-klas willen niets liever dan naar de Lettertuin komen. Ze krijgen er echt zin om te lezen. Ze zijn dolenthousiast over de anderstalige boeken. Door boeken in hun eigen taal te zien staan in de Lettertuin, ervaren ze erkenning en respect. De boeken vormen een aanleiding om uit te wisselen over hun eigen gewoontes en cultuur.
De verteltassen zijn ook heel populair. In elke tas zit een boek en allerlei materialen en spelletjes die bij het thema van het boek horen, vb. Rupsje Nooitgenoeg.

Dit artikel verscheen in Wereldreis. Foto: Annegreet Poelman.