Nieuws

Breng de wereld in je (kleuter)klas

28-09-2016

Dat het thema 'diversiteit in de klas' leeft, hoeven we je niet te vertellen. Maar het viel ons op dat er de voorbije dagen toch wel erg veel over te doen is op blogs, sociale media en in gewone nieuwskanalen. Zo lazen we op Kleutergewijs een interessant artikel over huidskleuren, dat - wellicht omdat het artikel zo scoorde - nog een vervolgje kreeg. En deze columniste deed de doll-test uit de jaren veertig nog eens over en kwam tot enkele stereotype conclusies. Ook het kleuterboekje 'Lou op weg naar school' kwam deze week in de boekhandel, waarin een aantal vooroordelen subtiel worden aangepakt.

Omdat Studio Globo gespecialiseerd is in dit onderwerp, geven we je graag nog 5 extra tips om diversiteit in je (kleuter)klas zichtbaar te maken. 

    1. Lou is niet het enige boekje dat diversiteit impliciet aan bod brengt. 

      Kijk maar eens op onze pinterestpagina. We verzamelden al meer dan 150 leuke boeken voor verschillende leeftijden op ons Pinterestbord 'Lees mij'. Vul je boekenrek aan met enkele van deze pareltjes! 

    2. Beweeg er op los! 

      Wissel 'gewone' spelletjes af met spelen uit andere landen. Wat dacht je van oem pam peh, de leeuw en de antilope, zoeker en de muzikant, kapelelo of nzyolo wa tata? Leer de spelletjes kennen op een van onze kleutervormingen

    3. Verrijk je hoeken. 

      Zorg ervoor dat alle kleuters of kinderen zich thuis en erkend voelen in je klas. En maak 'het andere' heel gewoon door hen er voortdurend mee in contact te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld je verkleedhoek aanvullen met kledij of sierraden van overal ter wereld. In je bouwhoek laat je hen bijvoorbeeld een tempel nabouwen. In je boekenhoek stop je enkele diverse boeken (zie puntje 1). Hang 'goeiemorgen' in verschillende talen omhoog in je klas. Schaf een tajine en een wok aan voor je huishoek. Voorzie exotisch fruit en eten van over de hele wereld in je winkelhoek. Laat hen betalen met buitenlandse munten. Voorzie poppen en kleurpotloden in alle mogelijke huidskleurtinten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan! 

    4. Bekijk het breder. 

      Het is oké om rond een bepaald land of thema te werken. Maar nog beter is het om je bestaande thema 'diverser' te belichten, breder uit te diepen. Breid het uit naar andere culturen, belicht eens een andere kant van de zaak. Maar maak het niet stereotyp! Gaat het bijvoorbeeld in je klas over 'naar school gaan'? Heb het dan ook eens over een kind dat elders naar school gaat. Wat de gewoonten zijn, hoe de verplaatsing gebeurt, hoe zo'n schooldag er uitziet, enzovoort. 

    5. Maak het jezelf ook eens gemakkelijk. 

      Heb je je klas heringericht en je hoeken verrijkt? Stop je diversiteit al vanzelf in de thema's die je aansnijdt in de klas? Ontleen dan eens een doekoffer van Studio Globo. Er zijn landenkoffers, een speelgoedkoffer, kleuterkoffers,... Of bezoek een van onze inleefateliers. Neem een abonnement op Wereldreis, ons magazine met kant-en-klare werkbladen voor elke graad, waarmee je elke maand heel gemakkelijk over een thema en een land kan werken in de klas. Schaf een mooie fotoset aan met grote foto's en het verhaal van een kind in een ander land. Elke fotoset gaat over dagelijkse thema's: naar school, familie, wonen, eten, enzovoort. 

 Hoe pak jij dit aan in je klas? Heb je zelf nog tips? Praat erover mee op onze facebookpagina