Nieuws

Bouwt Ngozi Adichie een brug tussen Ogo, Samiksha en Maria en jouw leerlingen?

20-03-2017

Chimamanda Ngozi Adichie is een voorbeeld voor velen: van Nigeriaanse vrouwen die de Biafra-oorlog overleefden over Zweedse 17-jarigen die Why we should all be feminists verslonden tot lezers van haar column in de New Yorker. Iedereen houdt van haar en Ngozi Adichie is overal. Ook in de liedjes van Beyoncé. Maar wat maakt haar zo speciaal en waarom is ze zo belangrijk voor de meisjes én jongens van de toekomst?

Ngozi Adichie vindt niets belangrijker dan verhalen vertellen. Verhalen met een diepere betekenis over gelijke rechten, cultuurverschillen en gender. Ze wil haar lezers bijbrengen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, maar dat elk van ons ook uniek is, vanbinnen en vanbuiten. Door verhalen te vertellen, wil Ngozi Adichie bruggen bouwen en dialoog creëren over diverse onderwerpen zoals gendergelijkheid. In haar TedX Talk 'We should all be feminists', die later in boekvorm werd uitgegeven, zet ze aan de hand van anekdotes diverse verschillen tussen het leven van mannen en vrouwen uiteen. Zo mocht ze bijvoorbeeld geen klassevertegenwoordiger worden omdat ze een meisje was. Enkel jongens mochten dat. Daarnaast vertelt ze hoe een man tegen haar vriend in de plaats van tegen haar ‘dank u’ zei, wanneer hij haar wou bedanken voor de fooi die ze hem gaf. Aan de hand van dergelijke waargebeurde verhalen wil Ngozi Adichie het probleem aankaarten en duidelijk maken voor iedereen. Meer nog, ze benadrukt de waarde van verhalen en het horen van verschillende verhalen in haar TedX Talk ‘The Danger of a Single Story’. In deze presentatie legt ze uit dat er altijd meerdere versies zijn van een verhaal. Iedereen die in aanraking komt met een gebeurtenis heeft zijn of haar eigen versie. Het is dan ook belangrijk om naar al deze versies te luisteren en niet te snel een oordeel te vellen. Het vertellen van verhalen is belangrijk maar goed luisteren is dat ook.

Net als Ngozi Adichie probeert Studio Globo bruggen te bouwen en ogen te openen door verhalen te vertellen. Meestal doet Studio Globo dat zelf (in de vorm van  inleefateliers) of worden leerkrachten ondersteund bij het vertellen van verhalen (door middel van actualessen, fotosets en afgewerkte lessen). Maar waarom laat je de kinderen zelf niet eens verhalen ontdekken? Met het lespakket 1,2,3 piano wanen kinderen zich zelf schrijvers en reporters. Aan de hand van het SuperWereldTijdSchrift, behorend tot het lespakket, maken je leerlingen kennis met Ogo uit Senegal, Samiksha uit India en Maria uit Guatemala. Samen met deze drie leeftijdsgenootjes worden je leerlingen wereldreporters. Zes vakoverschrijdende thema’s komen aan bod en je kiest zelf hoe je deze inplant.

Wie is Chimamanda Ngozi Adichie?

Chimamanda Ngozi Adichie groeide op in Nsukka, een Nigeriaanse grootstad. Daar studeerde ze een tijdje farmacie aan de universiteit. In 1996 trok ze naar de Verenigde Staten waar ze aan verschillende universiteiten studeerde. Al in 1997 publiceerde Adichie haar eerste werk, de dichtbundel Decisions. Later volgde een toneelstuk Love for Biafra en drie romans Purple Hibiscus, Half of a Yellow Sun en Americanah. De verhalenbundel The Thing around your Neck kwam uit in 2009.

Adichie won verschillende prijzen zoals The Orange Prize of Fiction en de PEN Awards. Haar Tedx Talk, We should all be feminists  tijdens de TEDxEuston werd uitgebracht in boekvorm en werd ook opgepikt door Beyoncé.

Bron foto

Bronnen tekst: